Event image

Jak na vzdálený přístup? Remote Assistance nebo Remote Desktop?

Zvykli jsme si na to, že technologie se mění velmi rychle, ale nástup epidemie byl natolik překvapivý, že ani jindy flexibilní obor IT na ni nestačil adekvátně zareagovat. Postupné zvyšování podílu lidí pracujících z domu, pracovníci v režimu sick days, flexibilní pracovní doba – to vše je technologicky zvládnutelné. Ale situace, kdy se na home office ocitne většina firmy, se stalo pro IT správce či externí dodavatele IT služeb v podstatě „disruptivní“ událostí.

Firemní sítě najednou zcela změnily svou topografii, datový tok začal proudit přes nezabezpečená připojení a z nezabezpečených zařízení a mnoho uživatelů nemělo najednou přístup ke všem potřebným informacím uloženým ve firemní síti. K tomu všemu ztratili IT správci ucelený přístup k firemním uživatelským počítačům a v případě jejich poruch či nefunkčnosti je nyní velmi obtížné získat jiný než vzdálený přístup.

Remote Assistance

Windowsovské počítače umožňují dva odlišné druhy vzdálených spojení na bázi RDP (remote desktop protocol) – remote desktop a remote assistance. Obě spojení jsou si podobná a IT administrátoři využívají k vytvoření vzdáleného spojení obou způsobů, ale motivace k jejich využití a bezpečnostní nároky se liší. IT správci využívají způsobu remote assistance zejména v případě technické podpory. Uživatel PC pozve technického pracovníka ke vzdálenému připojení, aby mohl prověřit funkci uživatelského počítače a provést úpravy, popřípadě vyřešit problémy. Bez pozvání a jeho přijetí se technik do vzdáleného stroje zalogovat nemůže.

Pokud to nastavení počítače dovoluje, vzdálený uživatel umožní sdílet svůj počítač s technickým pracovníkem, který pak může přistupovat k jeho souborům, otevírat je a vkládat nová data s pomocí své klávesnice a myši. Tato funkce je nesmírně užitečná zejména v případech, kdy administrátor musí na dálku řešit problémy, součástí kterých je kontrola registrů nebo skenování počítače. S remote assistance vidí jak uživatel, tak správce stejnou obrazovku a jsou spolupracujícími účastníky procesu.

Remote Desktop

Se standardním Windows připojením remote desktop se obrazovka na uživatelském počítači naopak uzamkne, jakmile se naváže spojení. To znamená, že obrazový výstup je viditelný pouze na vzdáleně připojeném počítači. Remote desktop umožňuje vzdálenému pracovníkovi získat plný přístup nad počítačem bez ohledu na to, z jaké lokality se k němu přistupuje.

Přestože je vše zobrazováno na vzdáleném stroji, veškeré výpočetní úkony provádí ovládaný počítač. Vzdálený pracovník s pomocí své klávesnice a myši zasílá vstupy a zpět získává obrazový popř. zvukový výstup. Takže když se například někdo tímto způsobem připojí na dálku k jinému počítači, může ukládat soubory na jeho pevném disku. Pokud je ale chce mít k dispozici i na disku svého počítače, musí je přesunout před ukončením spojení.

Spíše než na technickou podporu se spojení remote desktop využívá z důvodu zvýšení produktivity pracovníků, protože umožňuje odkudkoliv propojit jejich počítač s jiným počítačem na pracovišti. S určitým konfiguračním nastavením se mohou propojit i prostřednictvím internetu zcela mimo firemní síť, například z domácí kanceláře. Typickým příkladem je přístup k informacím uloženým na jednom specifickém počítači v kanceláři, ke kterému nemají uživatelé fyzický přístup. Vzdálený přístup je tak nejlepším dostupným řešením.

Bezpečnost vzdálených připojení

Bez ohledu na to, zda se připojujeme s pomocí remote assistance nebo remote desktop, důležitým faktorem je bezpečnost. Při vytváření vzdáleného spojení vzniká řada potenciálních zranitelností, které mohou ohrožovat oba propojené počítače a potažmo také celou firemní síť. Počítač, ke kterému se vzdáleně připojujeme, je pak stejně zabezpečený jako samotné propojení.

Oba zmíněné typy vzdáleného připojení se mohou stát předmětem kybernetického útoku, nicméně v něčem se liší. V případě remote assistance je vždy někdo na druhé straně připojení. U technické podpory se předpokládá, že nebude vystavovat uživatele kybernetickým rizikům, naopak jej lépe ochrání. Uživatel pak musí nejprve pozvat vzdáleného pracovníka k připojení a po celou dobu relace jej může monitorovat.

Remote desktop takovouto kontrolu nemá, dnes je často využíván pracovníky způsobem, který může vést k nebezpečným situacím. Proto se například v poslední době setkáváme se zvýšeným zájmem firem o VPN řešení, které umožňuje zašifrovat propojení a zajistit jeho bezpečnost. Je třeba mít na paměti, že pokud hackeři získají IP adresu počítače, který může vytvářet vzdálená připojení, pak už jen postačí nějak získat přihlašovací údaje. Proto je navíc důležité mít vytvořená pravidla pro správu přístupu, aby slabá uživatelská hesla nezvyšovala rizika útoku.

Nároky na specializovaná řešení

Pro správu vzdáleného přístupu existují specializovaná řešení, populární u poskytovatelů řízených služeb je například SolarWinds Take Control, známý je také TeamViewer. Kvalitní řešení správy vzdáleného přístupu obsahují základní i pokročilé bezpečnostní funkčnosti:

● Schéma Elliptic Curve Diffie-Hellman (ECDH) umožňující bezpečné sdílení mezi dvěma koncovými body 

● Schopnost definovat IP adresy s přístupem do daného nástroje 

● Standardy pokročilého šifrování dat (AES) 256 při přenosu i mimo něj 

● Vícevrstvá autentizace 

● Vytváření bezpečných relací 

● Automatické mazání schránky po ukončení relace 

● Prevence odpojení z důvodu auto-sleep a auto-lock módu či neaktivity 

Správa vzdáleného přístupu je jednou z bezpečnostních oblastí, která v důsledku koronaviru rychle nabyla na důležitosti. Je dnes stále častěji nabízena poskytovateli řízených služeb, kteří tímto reagují na potřeby svých zákazníků navazovat bezpečné vzdálené přístupy.

Štěpán Bínek

Zdroj: https://www.solarwindsmsp.com/blog/remote-assistance-vs-remote-desktop?utm_medium=partner&utm_source=zebrasystems&utm_campaign=multi-glbl-lt-dgf-zebra-referral-2020-06-11

Článek vyšel v časopisu IT Systems 7-8/2020

Kategorie:
Blog N-able

Mohlo by vás dále zajímat

02.12.2025
JKC je slovenská IT společnost zaměřená na poskytování komplexních služeb v oblasti správy IT infrastruktury, kybernetické bezpečnosti a virtualizace. Svým klientů nabízí řešení šitá na míru – od monitorování a správy sítí (RMM) přes ochranu před úni ...
26.11.2025
Doba, po kterou lze s přijatelným rizikem být bez důležitých dat, se dramaticky zkracuje PRAHA, 26. listopadu 2025 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, představil výsledky dotazování mezi svými českými a slovenskými IT partn ...
24.11.2025
Digitální protějšek klíčových zaměstnanců umožňuje sdílet znalosti mnohem rychleji a efektivněji PRAHA, 24. listopadu 2025 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení bezpečnosti v podnikových sítích, představila řešení MyPersonas, nástroj pro genero ...
12.11.2025
Aktualizace přináší vylepšené funkce, které zjednodušují ochranu a posilují compliance požadavky pro všechny organizace spravující kritické systémy PRAHA, 12. listopadu 2025 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, oznámil novou ...
10.11.2025
Pouze desetina SMB firem považuje vlastní stav zabezpečení před kyber útoky za vyhovující PRAHA, 10. listopadu 2025 – Společnost ZEBRA SYSTEMS, distributor řešení N-able na českém a slovenském trhu, uvedla, že podle jejího průzkumu zaměřeného na MSP ...
30.10.2025
Podniky hledají nástroje, jak zefektivnit firemní komunikaci a nepřicházet o obchodní příležitosti PRAHA, 30. října 2025 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení pro komunikaci, bezpečnost a správu v podnikových sítích, uvedla, že podle jejího dot ...
22.10.2025
Nová verze posiluje oblast bezpečnosti, aby splnila rostoucí požadavky uživatelů na kybernetickou ochranu PRAHA, 22. října 2025 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, oznámil uvedení nové verze svého integrovaného zálohovacího ...
16.10.2025
Analýza s podporou AI umožňuje snižovat rizika závažných bezpečnostních hrozeb až o 60 % a zkrátit čas na řešení incidentů až o 55 % PRAHA, 16. října 2025 – ZEBRA SYSTEMS, distributor řešení N-able na českém a slovenském trhu, uvedla, že společnost N ...
09.10.2025
Komunikační potřeby e-shopů nyní dokáží zvládat e-mailové nástroje postavené na AI PRAHA, 9. října 2025 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení pro komunikaci, bezpečnost a správu v podnikových sítích, uvedla, že podle jejího zjištění čekají záka ...
30.09.2025
Od aktuální verze také dochází k přehlednějšímu pojmenování jednotlivých produktů PRAHA, 30. září 2025 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, vylepšil svou MSP platformu Acronis Cyber Protect Cloud o další nové funkce. Ty zahr ...