Nedávné trendy z průzkumu Acronis ke Světovému dni zálohování

Společnost Acronis slaví každý ročník Světového dne zálohování speciálními akcemi, diskuzemi o zálohování a pravidelným globálním průzkumem o zvycích, zkušenostech a nových starostech týkajících se ochrany dat. Oslavy se postupně mění, aby odrážely proměňující se svět ochrany dat, průzkum Acronis ke Světovému dni zálohování ale zahrnuje řadu bodů, pro které jsou data sbírána každým rokem.

Odpovědi na tyto každoroční otázky nám dávají možnost sledovat fascinující proměny v čase ohledně toho, jaká data považují spotřebitelé na svých zařízeních za důležitá a jak je chrání.

 

Domácí zařízení

Od roku 2016 spotřebitelé konzistentně hlásí domácí používání 4 a více zařízení ve více než dvojnásobném poměru k domácnostem s méně notebooky, tablety, desktopy a smartphony. Pro rok 2019 sice procento domácností se čtyřmi a více zařízeními kleslo na 45.5 %, zároveň se ale zdvojnásobil počet domácností se třemi zařízeními z 12.2 % na 24.4% a počet domácností se dvěma se také zvedl o 6 %.

Nelze tak říci, že by nasycenost domácností komunikačními zařízeními klesala, trend jde opačným směrem a počet zařízení na osobu se zvyšuje. Domácnosti s několika zařízeními jsou dnes standardem a na každého uživatele tak spadá více přístupových bodů, které by měly být chráněny.

 

Zkušenosti se ztrátou dat

Šokující proměnu zachytily otázky na zkušenosti se ztrátou dat – 65.1 % respondentů má zkušenost osobní anebo v blízké rodině. Jedná se takřka o zdvojnásobení hodnoty oproti předchozím třem stabilním rokům.

Vysvětlení můžeme částečně najít v rapidním nárůstu malwarových útoků a v objemu času, který dnes lidé na svých stále přenosnějších zařízeních tráví. Uživatelé mají více dat, více úložišť a více služeb, ke kterým se přihlašují, a zároveň více příležitostí ke ztrátě dat, ať už omylem, výsledkem kyberútoku nebo prostou ztrátou zařízení.

 

Nejdůležitější data!

Kolik lidí pocítilo ztrátu dat se od loňska možná zásadně změnilo, odpovědi na otázku, jaká data jsou těmi nejdůležitějšími, ale zůstávají konzistentní. Jednou z nejsilnějších kategorií zůstávají Obrázky, videa a hudba a kategorie Osobní informace a dokumenty nadále nabývá na důležitosti.

Výsledky svědčí o narůstajícím povědomí uživatelů o hrozbách spojených se zneužitím osobních dat. Za tento pozitivní trend nejspíše můžeme vděčit nekončícímu přívalu zpráv o narušení datové bezpečnosti a ztrátě osobních dat zákazníků sociálních sítí, bank, pojišťoven, leteckých společností a bezpočtu dalších služeb.

 

Zálohovací návyky

Milým překvapením je strmý pokles počtu spotřebitelů, kteří nikdy nezálohují svá zařízení. Mezi průzkumy v letech 2018 a 2019 klesl počet nezálohujících z 31.4 % na 7.3 %, tedy na nejnižší naměřenou hodnotu v historii našeho průzkumu.

Naneštěstí na nejnižší historickou hodnotu (10.3 %) klesl i počet respondentů, kteří využívají hybridního zálohování, jež obnáší ukládání jedné kopie dat místně a druhé v off-site cloudu. Hybridní zálohování je přitom klíčovou komponentou strategie zálohování 3-2-1, tedy zlatého standardu, co se zálohování týče.

 

Cena za obnovu dat

Vzhledem k počtu lidí, kteří mají nově zkušenost se ztrátou dat, dává smysl, že odpovědi na otázku, kolik by byli ochotni zaplatit za obnovu dat, byly velmi rozmanité.

V našich předešlých průzkumech vždy drtivá většina odpovídala, že by za obnovení vlastních dat nedala více než $50. V roce 2019 ale počet respondentů spadajících do této kategorie klesl o závratných 56.2 %. 0 20.2 % stoupl počet odpovědí v rozmezí $50-100, o 21.5 % stoupl počet odpovědí v rozmezí $100-500, o 10.8 % stoupl počet odpovědí v rozmezí $500-1000 a o 4.4 % stoupl počet odpovědí tvrdících, že by obnovu vlastních dat cenili na více než $1000.

S nárůstem závislosti na datech se zdá, že se zvyšuje i hodnota, kterou datům spotřebitelé přikládají.

 

Myšlenky na závěr

Skrze čtyři roky průzkumů si Acronis vybudoval obstojné pochopení měnících se návyků, priorit a zkušeností uživatelů osobních technologií. Výsledky ukazují, že si jsou globální spotřebitelé vědomi důležitosti vlastních dat i nástrah, zlomyslných i nahodilých, které stojí v cestě ochraně jejich dat.

Trend zvyšujícího se povědomí o hrozbách a datovém bezpečí obecněji je pozitivní, obrovský nárůst zkušeností se ztrátou dat ale naznačuje, že se povědomí nezvyšuje dostatečně rychle. Víc než kdy dříve právě dnes platí, že si uživatelé technologií musejí být vědomi rizik a hrozeb, které jsou s používáním těchto technologií spjaty a že se musejí aktivně bránit. Ta nejcennější data občasných i expertních uživatelů napomáhají chránit jednak inovace v kyber-ochraně obsažené v Acronis True Image 2019, jednak ty nejosvědčenější bezpečnostní praktiky typu zálohovacího pravidla 3-2-1.

Štítky:
post

Mohlo by vás dále zajímat

27.02.2024
3 TB dat uložené v archivačním řešení poskytují autentické a nezpochybnitelné podklady v rámci probíhajících řízení PRAHA, 27. února 2024 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení bezpečnosti v podnikových sítích, uvedla, že společnost D.A.S., posk ...
21.02.2024
Nejnovější verze podnikové kybernetické ochrany od Acronis nabízí nejrychlejší obnovu po kybernetickém útoku či ztrátě dat PRAHA, 21. února 2024 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, uvedl Acronis Cyber Protect 16, nejnovější ...
20.02.2024
Nejvíce dotázaných spatřuje možnou pomoc umělé inteligence pro skenování zranitelností   PRAHA, 20. února 2024 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení bezpečnosti v podnikových sítích, uvedla, že podle jejího dotazování provedeného mezi českými a ...
13.02.2024
Průzkum provedený ve spolupráci s analytickou společností Canalys nabízí detailní pohled na některé z největších budoucích MSP trendů   PRAHA, 12. února 2024 – Společnost ZEBRA SYSTEMS, distributor řešení N-able na českém a slovenském trhu, představ ...
08.02.2024
Možnosti osobního rozvoje snižují pravděpodobnost odchodu z firmy u více než 90 % pracovníků PRAHA, 8. února 2024 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, oznámil rozšíření Acronis MSP Academy, jejímž cílem je umožnit poskytovate ...
02.02.2024
Akciová společnost UNIKOM Kutná Hora je podnikem působícím v oblasti středočeského kraje. Společnost má široký rozsah činností z oblasti výroby, prodeje a služeb. K jejím hlavní činnostem patří prodej automobilů pro značky KIA, Citroen, Škoda a MG, d ...
30.01.2024
Firma využívá platformu Acronis Cyber Protect Cloud ke komplexní ochraně dat a IT bezpečnosti PRAHA, 30. ledna 2024 – Acronis, globální lídr na trhu řešení kybernetické ochrany, oznámil, že česká společnost UNIKOM nasadila cloudové řešení Advanced Se ...
29.01.2024
Jednoduchost a uživatelská přívětivost řešení umožňuje snadné pochopení administrace firemních sítí PRAHA, 29. ledna 2024 – Společnost GFI Software, dodavatel řešení bezpečnosti v podnikových sítích, uvedla, že Střední ško ...
25.01.2024
Jako komplexně řešený trénink ve virtuální realitě pomáhá projekt Company (Un)Hacked, zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti a ochraně dat mezi zaměstnanci  Praha, 25. ledna 2024 – Společnost ZEBRA SYSTEMS, distributor s přidanou hodnotou (VAD) ...
24.01.2024
Nový nástroj nabízí firmám všech velikostí ochranu v podobě pokročilého zabezpečení na úrovni velkých společností a korporací PRAHA, 24. ledna 2024 – Společnost ZEBRA SYSTEMS, distributor řešení N-able na českém a slovenském trhu, představuje N-able ...